پرده های برقی و موتورهای پرده برقی سیستمی هستند که گاها با آنها آشنا هستید و شنیده اید یا در منزل های لوکس دیده اید که پرده ها بصورت برقی توسط ریموت کنترل و یا از روی کلید و حتی توسط نرم افزار موبایل باز و بسته می شوند و با خود گفته اید که چقدر با کلاس و عالی که پرده ها برقی جابجا می شوند یا چقدر خوب که بدون اینکه بخواهیم به پشت مبل ها برویم تا به نخ پرده برسیم و گاها به سختی پرده ها را باز یا بسته کنیم.
این موتورهای پرده برقی و ریل های برقی زمانی یک کالای فوق لوکس بود که به علت قیمت بالای آن فقط قشر خاصی از جامعه قادر به استفاده از آن بودند. اما امروز با وجود موتورهای جدید و مناسب قیمت این امکان وجود دارد که همه ی اقشار جامعه از پرده برقی استفاده کنند.
پرده های برقی و اتوماتیک این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و به دلایل زیر همه به سمت برقی کردن پرده ها رفته اند :
۱ – با توجه به افزایش طول پنجره ها ، طول پرده ها زیاد شده و باز و بسته کردن آنها سخت و سفت می باشد بطوریکه افراد از باز و بسته کردن پرده ها منصرف می شوند.
۲ – به دلیل چیدمان مبلمان و یا وسایل تزیینی در کنار پنجره ها گاها دسترسی به نخ پرده ها مشکل شده بطوریکه برای باز و بست پرده باید وسایل و مبلها را جابجا کرد که همین امر باعث می شود در بیشتر مواقع پرده ها را باز و بسته نکنند.
۳ – با توجه به قیمت موتور پرده و ریل پرده برقی که بسیار کمتر از قیمت خود پرده هاست افراد به این نکته پی برده اند که ارزش این را دارد که پرده ای که هزینه چند میلیونی برای آن پرداخت شده برقی شود تا در استفاده از آن نیز راحت باشیم پس یا همان پرده ها را برقی می کنند و حتی در بعضی مواقع حاضرند از هزینه خود پرده کم کنند تا موتور و ریل برقی را جایگزین آن کنند.
برای برقی کردن پرده های برقی در واقع فقط نیاز به ریل مخصوص پرده برقی و موتور پرده برقی نیاز است موتور به ریل متصل می شود و با وصل شدن برق به موتور پرده برقی می توان از طریق ریموت کنترل پرده ها را باز و بسته کرد و حتی در نقطه دلخواهی آنرا متوقف کرد . همچنین در خانه های هوشمند پرده ها را می توان از طریق نرم افزار خانه هوشمند و موبایل نیز کنترل کرد . پس تجهیزات مورد نیاز موارد زیر است :
۱ – موتور پرده
۲ – ریل پرده برقی
۳ – ریموت کنترل
پرده های برقی و موتورهای پرده برقی دارای انواع مختلفی از نظر عملکرد و کیفیت و برند هستند و در اکثر مواقع هر سه موارد مورد نیاز باید از یک برند و یا شرکت باشند مثلا نمی توان موتور برند A را به ریل برند B متصل نمود پس در انتخاب ریل و موتور پرده حتما به خدمات و اصالت شرکت ارائه دهنده دقت کنید چرا که اگر ریل یا موتور دچار مشکل شوند فقط همان شرکت قادر به رفع مشکل هستند پس باید گارانتی معتبری داشته با شند و خدمات قابل قبول و مطمئنی را ارائه کنند.